Още със създаването на Ейвън, основателят й Дейвид Макконъл поставя визията, която компанията да следва: “Да бъдем компанията, която най-добре разбира жените по цял свят и удовлетворява тяхната нужда от качествени продукти, обслужване и самоизява”. Ейвън направи още една крачка напред в полза на своите Клиенти и Представители, като прие Кодекс за етично поведение в областта на директните продажби.
Кодексът съдържа основни етични норми за поведение в компаниите, извършващи директни продажби и техните търговци.
Всеки член на Асоциацията се задължава да следва Кодекса.
Членове на БАДП са : Аквасорс, Вижън Интернешънъл Груп, Ейвън, Орифлейм, Форевър Ливинг Продуктс, Роялс Сейлс Интернешънъл.
Българската асоциация за директни продажби е сдружение с нестопанска цел, което си поставя три основни цели
:
• да създава и утвърждава положителен облик на директните продажби в България
• да повишава професионализма в директните продажби
• да защитава интересите на клиентите и на своите членове.
Асоциацията беше учредена през 2004 година. Неин председател е управляващият директор на “Аквасорс” Лилияна Куцарова.
На 10 май 2005 г. БАДП става член на Европейската Федерация на Асоциациите за директни продажби (FEDSA), в която членуват над 25 държави. Като условие за членство в тази престижна организация, всички компании трябва да приемат и да се съгласят да спазват Кодекса за поведение в директните продажби.
Кодексът е разделен на две части – едната обхваща правила за поведение на Търговците, извършващи директни продажби към Потребителите, а другата – правила за поведение между самите търговци и между фирмите, извършващи директни продажби. Кодексът съдържа правила, които не са описани в българските закони и които ние си поставяме сами, за да защитим максимално вас – нашите Представители и нашите Клиенти. Така, ние сме убедени, че ще спечелим още повече доверието на потребителите и ще допринесем за подобряването на имиджа на директните продажби в България. Милиони наши колеги от различни държави и континенти спазват същите правила на етично поведение и затова ние в Ейвън можем да се похвалим с високи стандарти на обслужване и етично поведение, които ни отличават от някои фирми за директни продажби, които нашите клиенти свързват с т.нар. “пирамиди”.
(съкратена версия на Кодекса)
Търговците, извършващи директни продажби не трябва да използват подвеждащи, измамни или нечестни търговски похвати.
В началото на контакта с потребителя, търговецът трябва да представи себе си и търговското си дружество и да обясни целта на срещата. Преди приключване на продажбата, търговците трябва да обяснят и/или да направят демонстрация на продукта, както и да предоставят следната информация: данни за търговското дружество, основни характеристики на предлагания продукт, цената на продуктите с всички включени данъци, разходи за доставка, ако има такива, условията на плащане, право на отказ или отмяна. Информацията трябва да бъде ясна и разбираема и да съблюдава принципите на честност при търговските сделки.
Търговците, извършващи директни продажби трябва да дават точни и разбираеми отговори на всички въпроси, задавани от клиентите относно продукта и офертата.
Търговските дружества и търговците не трябва да отправят неверни твърдения за други търговски дружества или за техните продукти, както и да се възползват по нечестен начин от доброто име и търговската марка на друго дружество.
Личните контакти или контактите по телефона и електронната поща трябва да се извършват по приемлив начин и в разумно време, така че клиентът да не бъде обезпокояван. Търговецът трябва да преустанови демонстрацията или търговското представяне при молба от страна на потребителя.
Търговците не трябва да злоупотребяват с доверието на клиентите, трябва да отчитат липсата на търговски опит у клиента и да не се възползват от възрастта, здравословното състояние, липсата на разбиране или езикови познания у потребителя.
Всяка поръчка трябва да бъде изпълнявана възможно най-бързо, но не по-късно от 30 дни от деня, следващ деня на поръчката. Потребителят трябва да бъде информиран ако компанията или търговецът не е в състояние да изпълни своите задължения поради това, че продуктът не е в наличност.
(съкратена версия на Кодекса)
Търговските дружества, извършващи директни продажби и търговците, извършващи директни продажби, се ангажират да не използват подвеждащи, измамни и нечестни практики за набиране на лица за работа в дистрибуторските им мрежи.
Информацията, предоставена от търговските дружества на техните търговци относно възможностите и техните права, задължения, обичайни разходи и разноски, трябва да бъде точна и пълна. Търговските дружества не трябва да подвеждат търговците или да дават обещания, които не могат да бъдат изпълнени.
Приходите на търговеца, извършващ директни продажби следва да се определят (освен фиксираните плащания), и от собствените му продажби на потребителите и от продажбите, осъществени от други търговци, извършващи директни продажби, към които той има отговорности за подкрепа и мотивация.
Търговските дружества и търговците, извършващи директни продажби, не трябва да злоупотребяват с личния, обществения и интелектуалния живот или емоциите на търговеца, извършващ директни продажби, като го експлоатират по този начин.
Търговските дружества и търговците не трябва да изискват от други търговци, извършващи директни продажби, да поемат неразумно високи встъпителни вноски, такси за обучение, такси за франчайз, такси за промоционални материали и други такси, свързани единствено с правото за участие в бизнеса.